Fina Lightning!

Min första lediga dag på evigheter (!) spendrades såklart i hästsammanhang! (vad annars liksom?)

Malin och Ida kom till mig vid 10-tiden och drack en kopp kaffe, sen packade vi oss in i bilen och åkte till Marieberg. Syftet var att hitta några sadlar som vi skulle prova på Lightning. Väl inne på hästaffären hittade jag min drömsadel (såklart mycket dyrare än vad jag hade tänkt) så den kunde jag ju bara glömma! Hittade i alla fall tre sadlar som jag lånade med mig hem: en wintec isabell werth, en vanlig wintec dressyr och en albion-nånting!

Sen drog vi till hööks, jag skulle inte handla nånting där, men som vanligt när man går in i den affären så kommer man ut med någonting. Fastnade för en Gatehouse Hickstead hjälm för 1099 kr. Förståss den dyraste. Men det var 10 % rabatt + att jag hade ett rabattkort sedan tidigare så lite billigare blev det (och ja, det var värt det! Även om jag kommer få leva på havregrynsgröt till nästa löning)

Sen åkte vi direkt från örebro till stallet, lassade in hästarna i transporten och åkte till ridhuset. Provade Albion-sadeln och den satt bra. Tyvärr var den inte lika bra och rida i... De enda orden jag kan komma på för att beskriva känslan är inte riktigt rumsrena så jag skippar nog dessa här, men bra var det inte i alla fall. I och med att varken jag eller hästen trivdes i sadeln blev det inte någon seriös ridning, sen hade vi sällskap i ridhuset av en nordsvensk med ryttare, en väldigt maffig märr som frustade o gnäggade. Eftersom Lightning är en känslig kille funderade han en hel del över denna brutta, såg på henne med lite skräckblandad förtjusning och var väldigt okoncentrerad på mig. Om jag haft en sadel jag kände att jag kom till rätta i hade jag nog försökt stå ut med hans faccination och rida igenom honom ändå. Men jag kände att i detta fall skulle det göra mer skada än nytta. så jag valde att gå ut.

När vi skulle lasta fick jag se en ny sida av min gentleman. Vi har alltid gått på med idas ponny först och sen Lightning. Nu tyckte L att han inte alls behövde gå in när inte Tyfon redan stod där inne (ida red fortfarande) Men efter lite funderande kom han på att han nog va en snäll häst i alla fall, så då gick han på!

Jag har ju föresten inte skrivit om Astrid-kursen förra helgen!

Jag och Ida red första passet och Lightning skötte sig utmärkt! Astrid tyckte att han var redo för nästa steg så vi testade att korta och länga steget (har ju mest jobbat med att han ska gå i lungt tempo och inte krulla ihop sig) så vi började med att korta steget i skritt, först hade vi lite svårt med de, L är så känslig för hjälperna så när jag kramade lite på tyglarna så gjorde han halt (väldigt fina halter, men de var ju inte halt vi skulle göra) Men efter en stund fattade han o kortade upp sig riktigt bra! Traven gick också bra, han hade lättare för de än i skritten.

Astrid tyckte även att han var redo för galopp (jag har inte galopperat honom innan då jag mest fokuserat på att han inte ska stressa upp sig) Vi gjorde några halvdanna fattningar först, vid tredje fattningen gav underlaget på något sätt vika och vi gick omkull (ridhuset behövde harvas) Men det var inte L´s fel, utan det var bara halt. jag hamnade under med benet och L hamnade med sina ben in mot sargen så han kom inte upp på första försöket. Hela världen snurrade då jag reste mig men jag satt upp igen och efter det gjorde vi två KLOCKRENA fattningar! Tror han kanske lärde sig en läxa av vurpan, han insåg nog att han behöver lyssna lite på piloten också och inte bara rusa... Sen började världen snurra igen (dongade i huvudet i backen rejält) och jag fick avbryta passet.

Efter lunch var det teori, vi pratade om kost för både häst och ryttare. Det fick mig att inse att jag är väldigt noga med vad jag stoppar i min häst, men kanske inte lika noga med min egen kost. Framförallt inte med mitt kaffedrickande. Det måste jag skärpa mig med.

Andra passet stod jag över eftersom jag både var yr och började känna av i kroppen att vi krashlandat. Lightning var nog lika glad för det, han hade hittat en bedårande liten ponny några boxar bort som han stod o flirtade med.

Vi fick iaf i läxa att träna galoppfattningar och korta-länga steget. Så det ska vi träna på ordentligt (såfort vi får tag på en sadel som passar). L har ju inget sadelläge att tala om så det har sina problem.....

I övrigt jobbar jag på som vanligt. jobbat 6 dagar denna vecka. Är skapligt sliten men det känns nog lättare när lönen kommer och man märker att man får något för allt slit. Tror också att livet kommer te sig lite lättare när jag den 2:a maj börjar jobba raka veckor som p-ass på särskolan.

Nu ska jag kolla på ponnyakuten och få ännu lite inspiration :) Ska försöka komma ihåg o blogga lite oftare :)

Puss o kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0